Piirrosvideo kuluttajille myynnissä ja markkinoinnissa
Kuluttajamarkkinoilla kilpailu asiakkaiden huomiosta on kovaa. Yleisesti on hyvin tiedossa, että kuluttajat käyttävät merkittävästi aikaa eri vaihtoehtoihin tutustumiseen ja tekevät ostopäätöksen keräämänsä tiedon perusteella. Pelkkä tuotteesta kertominen ei riitä enää etenkään vaativammissa tai arvokkaammissa tuotteissa: katsojan kiinnostus tarvitsee herättää sekunneissa, synnyttää hänelle selkeä ymmärrys tarjottavasta ja jättää hyvä muistijälki. Juuri tässä piirrosvideo on omimmillaan. Se tiivistää olennaisen ytimekkääksi, tunteita herättäväksi ja loogisesti eteneväksi tarinaksi, joka puhuttelee kiireistä ja valikoivaa kuluttajaa.
Tussitaikureiden piirrosvideot toimivat erinomaisesti esimerkiksi silloin, kun B2C-tuote kaipaa avaamista pintaa syvemmältä, hyötyjen kiteyttämistä kirkkaaksi tai uusi asia taustoittamista. Olemme tehneet piirrosvideoita mm. palveluhiin, joissa kilpailu asiakkaasta on kovaa ja sellaisiin, joissa asiakkailla ei tyypillisesti ole ostopäätökseen tarvittavaa taustatietoa ennalta. Piirrosvideo ei vain kerro, vaan se näyttää, miten tuote toimii, miksi se on hyödyllinen ja millaisen ongelman se ratkaisee arjessa.
Piirrosvideo toimii saumattomasti osana markkinointia ja myyntiä: se pysäyttää somessa, parantaa konversiota verkkosivulla ja tukee monikanavaisia mainoskampanjoita. Jos siis etsit keinoa tehdä myyntiviestistäsi erottuva, ymmärrettävä ja tehokas, on piirrosvideo toimiva työkalu kuluttajamyynnin tueksi.
Mitä tuotteita ostetaan ja kulutetaan kuin sukkia konsanaan? No tietysti sukkia! Ohessa yksi esimerkki kuluttajakauppaan tehdyistä piirrosvideoistamme – kotimaisen Sukkamestarien monikerrossukista tietenkin!

Kolme esimerkkiä kuluttajille tehdyistä piirrosvideoista
Millaisten tuotteiden markkinointiin ja myyntiin piirrosvideota on käytetty? Nostimme esiin kolme mielenkiintoista esimerkkiä: OBD Auto Doctor -laitteen, Puzer-keskuspölynimurin ja Salaojakeskuksen palvelut. Kuten varmasti huomaat, kussakin näistä esimerkeistä on jotakin, joka potentiaalisen asiakkaan pitää oivaltaa edetäkseen ostopolullaan.



Esimerkki vaativan tuotteen kuluttajamyynnistä
Kaikkia kuluttajatuotteita ei myydä kuin lenkkareita marketissa. Osassa tuotteista harkinta-aika on pitkä ja investointi kuluttajalle merkittävä. Tällaisissa tuotteissa ja palveluissa kuluttaja vaatii myyjältä enemmän myynnillistä osaamista ja kykyä argumentoida oman ratkaisun toimivuudesta.
Teimme Jätevesiliike Vestellin kanssa yhteistyötä Biopuhdistaja-laitteen markkinoinnissa ja myynnissä. Yhteistyön aikana jätevesilaki oli juuri muuttunut ja edellytti omakotitalojen ja vapaa-ajan asuntojen omistajia huolehtimaan jätevesien käsittelyn kuntoon tietyssä määräajassa. Myynnissä oli kaksi haastetta: saada potentiaaliset asiakkaat ymmärtämään mistä jätevesilain muutoksessa on oikeastaan kyse ja miten se koskee heitä, ja tämän jälkeen argumentoida Vestellin ratkaisun hyödyt ja helppous.
Ensimmäisellä videolla avattiin jätevesilain muutos kuluttaja-asiakkaiden näkökulmasta. Toisesta, tuotteen avaavasta piirrosvideosta toteutettiin kaksi versiota, yksi suomeksi ja yksi ruotsiksi. Vestellin toimitusjohtaja Joona Linna kertoi kokemuksistaan yhteistyöstä. Voit katsoa Joonan näkemykset myös videolta.
Nyt kaksi kertaa on tehty yhteistyötä Tussitaikureiden kanssa. Ei ole tullut sitä mitä on itse ajateltu, vaan on tullut parempi ja selkeämpi. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä.
Ensimmäisessä videossa "Mitä jätevesilainsäädännön muutos merkitsee minulle", siinä haasteena oli saada yksinkertaiseen ja selkeeseen muotoon uusi jätevesilainsäädäntö, joka on itse asiassa tosi monimutkainen. Siinä se että piirrettiin samaan aikaan kun kerrottiin hyvin tiivistettyä toimi todella hyvin.
Yksi mistä pitää antaa erityistä kiitosta on prosessi, jolla hommia tehdään Tussitaikureissa. Kaikelle oli selkeä järjestys ja hommia tehdään suunnitelmallisesti, ja se näkyy lopputuloksessa. Mut yllätti täysin se, että yllättävän pienillä toimenpiteillä meidän organisaation puolesta homma meni eteenpäin.
Kun mietitään viestinnän tarpeita, niin kyllä niitä on tullut paljon enemmän kun ymmärsin miten piirrosvideoiden avulla voidaan viestiä.




Jutellaanko tarkemmin?
Jäikö sinulle kysyttävää? Tarvitsetko videon viestintääsi? Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä sopiva ratkaisu tarpeisiisi. Voit ottaa meihin yhteyttä suoraan joko puhelimitse tai sähköpostilla, tai lähettää meille viestin lomakkeella niin palaamme sinulle mahdollisimman pian.

Laura Humppi
Myyntipäällikkö
[email protected]
050 361 5079
varaa etätapaaminen

Joni Pohjankettu
Kaupallinen johtaja
[email protected]
050 371 2767
varaa etätapaaminen