Jaa tämä julkaisu

Piirrosvideo hankeviestinnässä

Usein hankevideoilla kerrotaan hankkeen tuloksista, mutta projektin alkuvaiheessa niitä voidaan käyttää myös hankkeen tavoitteista viestimiseen. Joskus hankevideoita käytetään myös hankehakemuksen tukena.

Tieto hankkeen tuloksista ei aina leviä riittävän laajalle. Kun tulokset jäävät vain paperille, monen hankkeen vaikutus jää toivottua pienemmäksi.

Hyvän viestinnän merkitys kannattaa jo hakuvaiheessa huomioida hankkeen budjetissa. Piirrosvideolla kerrot hankkeestasi tiiviillä ja helposti ymmärrettävällä tavalla. Piirtäminen tekee videosta helposti lähestyttävän ja sympaattisen.

Älä siis sorru tuottamaan turhaa hankehumppaa, vaan pidä piirrosvideon avulla huoli siitä, että hankkeesi tulokset saavat ansaitsemansa huomion.

Kolme kiinnostavaa esimerkkiä hankeviestinnän videoista

Hankkeita on joka lähtöön – eikä ihme, sillä ne ovat erinomainen tapa saada aikaan uutta. Valitsimme esimerkeiksi kolme kiinnostavaa hankevideota: Aspa-säätiön Digi haltuun -hankkeen piirrosvideon , Into – Etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry:n Aikalisä-hankkeen piirrosvideon Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella sekä Maaseudun sivistysliiton Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston hankkeen kuntien kehittämisvideon.

Myös hankeavustusten myöntäjät viestivät piirrosvideoilla

Hankkeista viestivät paitsi hanketoimijat, niin myös hankkeiden rahoittajat. Olemme vuosien mittaan tehneet molemmille kymmeniä ja kymmeniä videoita. Ohessa esimerkki hankerahoitusten ehkä tunnetuimman myöntäjän, STEAn, piirrosvideo Hankeavustuksen ABC. Se kertoo napakasti hankkeen etenemisen valmistelusta loppuraportointiin rahoituksen näkökulmasta.

Lisää järjestöviestinnän asiantuntijaltamme

Toimitusjohtajamme Petra Karisen jutusta voit perehtyä visuaalisen viestinnän suunnitteluun ja budjetointiin. Usein hankkeissa viestintään käytettävät varat tulee päättää jo rahoistushakemuksen tekovaiheessa, joten visuaalista viestintää on syytä suunnitella hyvissä ajoin.

Petran jutussa avataan visuaalista viestintää hankkeissa myös laajemmin. Piirrosvideoiden lisäksi hankeviestinnässä käytetään usein yhteisiä ideoinnin menetelmiä, kuvituksia ja livekuvituksia. 

Miten hankeviestinnän videot tehdään?

Piirrosvideon tekeminen on määrämuotoinen, yhteinen luova prosessi, jossa yhdistyvät teidän asiantuntemuksenne ja meidän tarinankerronnan ja visuaalisen tiivistämisen osaamisemme. Tekijämme ovat eri taustoista tulevia korkeakoulutettuja asiantuntijoita, jotka osaavat haastaa teitä projektin aikana.

Projekti etenee kolmessa tapaamisessa, joissa ideoidaan, kommentoidaan ja kehitetään käsikirjoitusta sekä kuvitusta askel kerrallaan. Emme vaadi ennakkotehtäviä tai briiffiä – riittää, että asiantuntijanne osallistuvat tapaamisiin. Tapaamisten välissä saatte kommentoitavaksi selkeitä luonnoksia, joiden avulla pääsemme yhdessä parhaaseen lopputulokseen. Tavoitteenamme on kiteyttää olennaisin kiinnostavaksi ja helposti ymmärrettäväksi videoksi, joka puhuttelee potentiaalista asiakasta.

Video toteutetaan käsin piirrettynä piirrosvideona, jota on sujuvaa seurata, johon samaistuu helposti ja joka  herättää luottamusta sekä jää mieleen. Teemme kuvituksen alusta alkaen juuri tätä videota varten; emme käytä kuvapankkikuvia.

Projektin päätteeksi saatte videon lisäksi kaikki piirroskuvat kuvatiedostoina, joita voitte hyödyntää laajasti myös muussa viestinnässä.

Tyypillinen videoprojekti kestää kuusi viikkoa, ja sen aikana pidetään kolme noin kahden tunnin tapaamista – moni asiakkaamme on todennut yllättyneensä siitä, miten vähän aikaa projekti vaati, mutta kuinka hyvin lopputulos kertoo heidän asiantuntemuksestaan, tuotteesta tai palvelusta sekä asiakkaan saamista hyödyistä.

Katso projektin ja yhteistyön eteneminen oheiselta piirrosvideolta. Siihen on kiteytetty koko kuuden viikon matka alusta loppuun – täysin liioittelematta.

Piirros, jossa Tussitaikureiden prosessi etenee: tiimi kokoontuu, ideoi satoja ideoita, saa oivalluksia ja päätyy 'taikaluolaan' kehittämään visuaalista lopputulosta.

Jutellaanko tarkemmin?

Jäikö sinulle kysyttävää? Tarvitsetko videon viestintääsi? Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä sopiva ratkaisu tarpeisiisi. Voit ottaa meihin yhteyttä suoraan joko puhelimitse tai sähköpostilla, tai lähettää meille viestin lomakkeella niin palaamme sinulle mahdollisimman pian.

Joni Pohjankettu
Petra Karinen
Jaa tämä julkaisu

Muita julkaisujamme