Jaa tämä julkaisu

Maailmaa voi muuttaa visuaalisella viestinnällä

Piirrosvideoista on tullut tärkeä tapa viestiä yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista. Julkishallinto ja järjestöt käyttävät niitä esimerkiksi tiedottamiseen ja keskustelun herättämiseen.

Vaikuttamistyön haasteena on usein se, että käsiteltävä asia on jollakin tavalla vaikea. Se voi olla yleisesti arkaluontoinen tai herättää voimakkaita tunteita, tai siihen voi liittyä esimerkiksi yhteiskunnallisia kiistoja. Päihteet, terveyteen liittyvät asiat, seksuaalisuus, yksilön oikeudet, yhteiskunnalliset epäkohdat, rikollisuus, politiikka ja vähemmistöihin liittyvät asiat ovat esimerkkejä aiheista, joiden esittäminen esimerkiksi elokuvan avulla on usein haasteellista tai jopa ahdistavaa. Moni ei myöskään halua esiintyä tällaisella videolla omilla kasvoillaan.

Piirrosten avulla asioista voidaan tehdä helposti lähestyttäviä ja samaistuttavia. Piirtämällä asia kuin asia voidaan esittää tavalla, joka auttaa keskittymään käsiteltävään asiaan käynnistämättä vahvoja negatiivisia tunnereaktioita.

Kolme esimerkkiä julkisesta vaikuttamisviestinnästä

Julkiset toimijat kertovat piirrosvideoiden avulla kansalaisille ja kuntalaisille muun muassa tavoitteistaan, hankkeistaan, uusista tai muuttuvista palveluistaan sekä säädöksiin tulevista muutoksista. Puheen ja piirrosten yhdistelmä tekee monimutkaisestakin asiasta helposti ymmärrettävän sekä mieleenpainuvan.

Julkiset tutkimusorganisaatiot esittelevät piirrosvideoilla myös tutkimustuloksiaan. Piirrosvideo onkin tehokas keino kertoa kansalaisille sekä päättäjille tutkimustulosten merkityksestä, ja sitä kautta vaikuttaa yhteiskuntaan.

Julkisten organisaatioiden esimerkeistä olemme valinneet tähän Tilastokeskuksen videon tutkimukseen vastaamisesta, Metsähallituksen piirrosvideon liito-oravasta talousmetsissä ja Oikeusministeriön videon työpaikan rikkomuksista ilmoittamisesta.

Kolme esimerkkiä järjestöjen vaikuttamisviestinnästä

Järjestöt hyödyntävät piirrosvideoita esimerkiksi toimintansa tarkoituksesta kertomiseen, tarjoamiensa palveluiden esittelyyn ja edunvalvontaan. Piirrosvideoilla kerrotaan yhä enemmän myös aiheista, jotka herättävät voimakkaita tunteita ja joista viestiminen muunlaisilla videoilla on osoittautunut haastavaksi.

WWF Suomi viestii piirrosvideolla vieraslajien pysäyttämisestä, Kuluttajaliitto ruokahävikin vähentämisestä ja Sähköinen liikenne ry:n video puolestaan kertoo sähkö- ja polttomoottoriautoilun eroista. 

Miten vaikuttamisviestinnän videot tehdään?

Piirrosvideon tekeminen on määrämuotoinen, yhteinen luova prosessi, jossa yhdistyvät teidän asiantuntemuksenne ja meidän tarinankerronnan ja visuaalisen tiivistämisen osaamisemme. Tekijämme ovat eri taustoista tulevia korkeakoulutettuja asiantuntijoita, jotka osaavat haastaa teitä projektin aikana.

Projekti etenee kolmessa tapaamisessa, joissa ideoidaan, kommentoidaan ja kehitetään käsikirjoitusta sekä kuvitusta askel kerrallaan. Emme vaadi ennakkotehtäviä tai briiffiä – riittää, että asiantuntijanne osallistuvat tapaamisiin. Tapaamisten välissä saatte kommentoitavaksi selkeitä luonnoksia, joiden avulla pääsemme yhdessä parhaaseen lopputulokseen. Tavoitteenamme on kiteyttää olennaisin kiinnostavaksi ja helposti ymmärrettäväksi videoksi, joka puhuttelee potentiaalista asiakasta.

Video toteutetaan käsin piirrettynä piirrosvideona, jota on sujuvaa seurata, johon samaistuu helposti ja joka  herättää luottamusta sekä jää mieleen. Teemme kuvituksen alusta alkaen juuri tätä videota varten; emme käytä kuvapankkikuvia.

Projektin päätteeksi saatte videon lisäksi kaikki piirroskuvat kuvatiedostoina, joita voitte hyödyntää laajasti myös muussa viestinnässä.

Tyypillinen videoprojekti kestää kuusi viikkoa, ja sen aikana pidetään kolme noin kahden tunnin tapaamista – moni asiakkaamme on todennut yllättyneensä siitä, miten vähän aikaa projekti vaati, mutta kuinka hyvin lopputulos kertoo heidän asiantuntemuksestaan, tuotteesta tai palvelusta sekä asiakkaan saamista hyödyistä.

Katso projektin ja yhteistyön eteneminen oheiselta piirrosvideolta. Siihen on kiteytetty koko kuuden viikon matka alusta loppuun – täysin liioittelematta.

Piirros, jossa Tussitaikureiden prosessi etenee: tiimi kokoontuu, ideoi satoja ideoita, saa oivalluksia ja päätyy 'taikaluolaan' kehittämään visuaalista lopputulosta.

Jutellaanko tarkemmin?

Jäikö sinulle kysyttävää? Tarvitsetko videon viestintääsi? Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä sopiva ratkaisu tarpeisiisi. Voit ottaa meihin yhteyttä suoraan joko puhelimitse tai sähköpostilla, tai lähettää meille viestin lomakkeella niin palaamme sinulle mahdollisimman pian.

Joni Pohjankettu
Petra Karinen
Jaa tämä julkaisu

Muita julkaisujamme